torsdag 18 december 2008

Jul var det här

Detta år har julpyntandet begränsats till skafferiet, och inte ens där är det särskilt elaborativt. Inga tomtar, spelande kyrkor, glitter eller adventsljusstakar så långt ögat kan nå. Min man försöker locka med glögg mest varje dag, men jag vet inte... känslan vill helt enkelt inte infinna sig.
Jag har en vag känsla av att det har att göra med snålblåsten, de tunga molnen och den totala avsaknaden av snö att göra. Vem tusan kan få julkänsla i ett klimat värre än en englandsvinter?

Så, nu får helt enkelt allt sådant stå åt sidan i några dagar till. Men jag tror och hoppas att julen kommer spridas i mina ådror nästa vecka när jag traskar ut i skogen för att leta upp den perfekta granen, klä densamma, rimma mina julklappar, äta mammas kubb och klargöra att nej, jag kommer inte följa med till julottan i år heller. Då kommer nog känslan finnas där.
Så än så länge står enbart vårat skafferi för pyntet, det ätbara sådana. Men det är ju inte fy skam med hasselnötter, blockchoklad, marsipan och smaksiga apelsiner (trots avsaknad av nejlikor), inte nån skam alls faktiskt.

0 kommentarer: